Zezwolenie na pracę a zmiana pracodawcy - procedury

Zezwolenie na pracę a zmiana pracodawcy - procedury

Jak zmienić pracodawcę posiadając zezwolenie na pracę? Poznaj procedury, wymagania i konsekwencje prawne dla cudzoziemców.

ZWB

Zespół Wizja Biznesu

Redakcja Biznesowa

12 min czytania

Cudzoziemcy pracujący legalnie w Polsce często stają przed dylematem zmiany miejsca zatrudnienia. Posiadanie zezwolenia na pracę nie oznacza automatycznej możliwości swobodnego przechodzenia między pracodawcami. Polskie przepisy wymagają dopełnienia określonych formalności, które różnią się w zależności od rodzaju posiadanego zezwolenia. Brak znajomości tych procedur może prowadzić do nielegalnemu wykonywaniu pracy i poważnym konsekwencjom prawnym, włącznie z deportacją z Polski.

Kwestia zmiany pracodawcy przez cudzoziemców jest szczególnie istotna w kontekście rosnącej mobilności zawodowej i dynamicznego rynku pracy. Obcokrajowcy, którzy już funkcjonują legalnie w polskim systemie zatrudnienia, mają prawo do poszukiwania lepszych możliwości zawodowych, jednak muszą przestrzegać ściśle określonych procedur administracyjnych. Niewłaściwe podejście do tej kwestii może skutkować utratą legalnego statusu i koniecznością opuszczenia kraju.

Zezwolenie na pracę w Polsce jest dokumentem wydawanym na konkretnego pracodawcę i określone warunki zatrudnienia. Każda zmiana tych parametrów wymaga odpowiednich działań administracyjnych. Cudzoziemiec nie może samodzielnie przenieść swojego zezwolenia do nowej firmy bez dopełnienia wymaganych formalności

Podstawy prawne zezwolenia na pracę

Obowiązek posiadania zezwolenia na pracę przez cudzoziemców wynika bezpośrednio z przepisów Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z art. 88 ust. 1 tej ustawy, zezwolenie jest wymagane w kilku kluczowych sytuacjach, które obejmują różne formy wykonywania pracy na terytorium Polski.

Pierwszą kategorią jest wykonywanie pracy na podstawie umowy z podmiotem, którego siedziba, miejsce zamieszkania, oddział, zakład lub inna forma zorganizowanej działalności znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ta kategoria obejmuje większość standardowych stosunków pracy między cudzoziemcami a polskimi pracodawcami.

Druga kategoria dotyczy pełnienia funkcji w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców lub będącej spółką kapitałową w organizacji. Obejmuje również prowadzenie spraw spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej jako komplementariusz, a także sytuacje związane z udzieleniem prokury, gdy pobyt na terytorium Polski przekracza łącznie 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Delegowanie pracowników zagranicznych na terytorium Polski również wymaga zezwolenia na pracę. Dotyczy to sytuacji gdy cudzoziemiec pracuje u pracodawcy zagranicznego i jest delegowany na okres przekraczający 30 dni w roku kalendarzowym. Zasada ta ma na celu kontrolę i legalizację wszystkich form świadczenia pracy przez obcokrajowców

Trzecia kategoria obejmuje delegowanie przez pracodawcę zagranicznego na okres przekraczający 30 dni w roku kalendarzowym do oddziału lub zakładu podmiotu zagranicznego albo podmiotu powiązanego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ta regulacja ma na celu objęcie kontrolą również pracowników międzynarodowych korporacji i grup kapitałowych.

Kolejną sytuacją wymagającą zezwolenia jest wykonywanie pracy u pracodawcy zagranicznego nieposiadającego oddziału, zakładu lub innej formy zorganizowanej działalności na terytorium Polski w celu realizacji usługi o charakterze tymczasowym i okazjonalnym, określanej jako usługa eksportowa.

Ostatnią kategorią jest delegowanie przez pracodawcę zagranicznego na okres przekraczający 30 dni w ciągu kolejnych 6 miesięcy w celach innych niż wcześniej wymienione. Ta szeroka kategoria ma charakter uzupełniający i obejmuje pozostałe formy świadczenia pracy przez cudzoziemców.

Procedura uzyskiwania zezwolenia na pracę jest inicjowana przez podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi. Sam wjazd obcokrajowca do Polski czy podpisanie umowy o pracę nie powoduje automatycznego wydania pozwolenia. Zezwolenia typu A i B wydawane są przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego pracę.

  1. Złożenie wniosku przez przyszłego pracodawcę
  2. Przygotowanie wymaganej dokumentacji
  3. Uiszczenie opłaty skarbowej w wysokości 100 zł lub 50 zł
  4. Oczekiwanie na rozpatrzenie wniosku przez wojewodę
  5. Otrzymanie decyzji o wydaniu zezwolenia
Wysokość opłaty za wydanie zezwolenia na pracę zależy od planowanego okresu zatrudnienia. Gdy praca cudzoziemca ma trwać dłużej niż 3 miesiące, opłata wynosi 100 zł. W przypadku zatrudnienia na okres nie dłuższy niż 3 miesiące opłata jest zmniejszona do 50 zł

Zezwolenie jednolite na pobyt i pracę

Polski system prawny oferuje cudzoziemcom możliwość skorzystania z uproszczonej procedury legalizacyjnej w postaci zezwolenia jednolitego na pobyt i pracę. Ta forma legalizacji pozwala na załatwienie wszystkich formalności w ramach jednego postępowania administracyjnego, co znacznie ułatwia proces dla obcokrajowców planujących dłuższy pobyt w Polsce.

W przeciwieństwie do standardowego zezwolenia na pracę, w przypadku zezwolenia jednolitego wszystkie formalności załatwia bezpośrednio cudzoziemiec, bez konieczności angażowania przyszłego pracodawcy w procedurę administracyjną. Taki model daje obcokrajowcom większą autonomię i kontrolę nad procesem legalizacji swojego pobytu i prawa do pracy.

Wniosek o wydanie zezwolenia jednolitego można składać wyłącznie w sytuacji, gdy dana osoba zamierza przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące, a głównym celem jej pobytu jest wykonywanie pracy na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej. To ograniczenie czasowe wynika z założenia, że zezwolenie jednolite jest przeznaczone dla cudzoziemców planujących stabilny i długoterminowy pobyt w Polsce.

Zezwolenie na pobyt i pracę uprawnia do pracy wyłącznie na ściśle określonych warunkach wskazanych w dokumencie. Każda zmiana tych warunków, w tym zmiana pracodawcy, wymaga wystąpienia z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia lub jego modyfikację. Ta zasada ma na celu utrzymanie kontroli nad legalnością zatrudnienia cudzoziemców.

Opłata skarbowa za udzielenie jednolitego zezwolenia na pobyt i pracę wynosi 440 zł. Jest to kwota znacznie wyższa niż w przypadku standardowego zezwolenia na pracę, co wynika z kompleksowego charakteru tego dokumentu obejmującego zarówno pobyt jak i prawo do pracy

Nie wszyscy cudzoziemcy mogą ubiegać się o wydanie zezwolenia jednolitego. Przepisy wykluczają z tej możliwości kilka kategorii obcokrajowców. Po pierwsze, nie mogą o nie występować pracownicy delegowani do Polski przez pracodawcę mającego siedzibę poza granicami Polski. To ograniczenie wynika z tymczasowego charakteru takiego zatrudnienia.

Po drugie, wykluczeni są cudzoziemcy przebywający na terytorium Polski na podstawie zobowiązań określonych w umowach międzynarodowych dotyczących ułatwienia wjazdu i czasowego pobytu niektórych kategorii osób fizycznych zajmujących się wymianą handlową lub inwestycjami. Ta kategoria obejmuje głównie przedstawicieli biznesu działających w ramach międzynarodowych porozumień handlowych.

Po trzecie, zezwolenia jednolitego nie mogą otrzymać cudzoziemcy prowadzący w Polsce działalność gospodarczą. Dla tej grupy przewidziane są odrębne procedury legalizacyjne dostosowane do specyfiki prowadzenia własnej działalności ekonomicznej.

  • Pracownicy delegowani przez pracodawców zagranicznych
  • Osoby przebywające na podstawie umów międzynarodowych
  • Cudzoziemcy prowadzący działalność gospodarczą w Polsce
  • Pracownicy wykonujący pracę sezonową
  • Osoby przebywające na podstawie wiz turystycznych lub odwiedzin
Cudzoziemcy wykonujący w Polsce pracę sezonową również nie mogą ubiegać się o zezwolenie jednolite. Dla tej kategorii pracowników przewidziane są odrębne procedury dostosowane do specyfiki pracy sezonowej. Podobnie wykluczone są osoby przebywające na podstawie wizy wydanej w celu turystycznym lub odwiedzin u rodziny czy przyjaciół

Procedury zmiany pracodawcy przy zezwoleniu na pracę

Zezwolenie na pracę cudzoziemca jest dokumentem terminowym, co oznacza konieczność okresowego przedłużania jego ważności. Obecnie polskie prawo nie przewiduje możliwości uzyskania zezwolenia bezterminowego, a wydawane dokumenty są ważne przez maksymalnie 3 lata. Ta ograniczona ważność czasowa może rodzić komplikacje w sytuacji, gdy obywatel innego kraju zdecyduje się na zmianę miejsca pracy.

Kluczową zasadą regulującą wykonywanie pracy przez cudzoziemców jest wymóg, aby obcokrajowiec wykonywał wyłącznie tę pracę, która została określona w posiadanym zezwoleniu. Jak podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 2 kwietnia 2009 roku (sygn. akt II SA/Wa 1677/08), w przypadku zezwoleń na pracę cudzoziemców najistotniejsze jest wykonywanie jedynie tej pracy, która została określona w zezwoleniu. W przeciwnym wypadku praca wykonywana jest nielegalnie.

Cudzoziemcy pracujący legalnie w Polsce mają bezsporne prawo do zmiany miejsca zatrudnienia, jednak wymaga to dopełnienia określonych obowiązków prawnych. Zezwolenie na pracę jest wydawane na dane konkretnego przedsiębiorstwa, które zobowiązuje się do zatrudnienia danej osoby. Oznacza to, że dokument ten jest ściśle powiązany z konkretnym pracodawcą i nie może być swobodnie przenoszony między różnymi firmami.

W przypadku gdy nowy pracodawca chce zatrudnić obcokrajowca, który do tej pory pracował legalnie w innej firmie, musi pamiętać o uzyskaniu dla przyszłego pracownika nowego zezwolenia na pracę lub złożyć oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy. Cudzoziemcy nie mogą pracować w firmie, której dane nie znajdują się w aktualnym zezwoleniu na pracę.

Jeśli cudzoziemiec podejmie pracę w firmie nieujętej w jego zezwoleniu na pracę, wówczas przyjmuje się że obcokrajowiec świadczy pracę nielegalnie. Za takie działanie grożą poważne konsekwencje prawne, łącznie z możliwością deportacji z Polski. Samo zezwolenie na pracę nie może być zmienione w zakresie danych pracodawcy

Każda zmiana pracodawcy wymaga bezwzględnie uzyskania nowego zezwolenia na pracę. Nie ma możliwości modyfikacji już wydanego dokumentu w zakresie danych pracodawcy. Ta zasada ma fundamentalne znaczenie dla zachowania legalności zatrudnienia cudzoziemców w Polsce.

Mario, obywatel Brazylii, podjął legalną pracę w firmie X figurującej w jego zezwoleniu na pracę. Po upływie 3 miesięcy zmienił zatrudnienie na firmę Y, wykonując identyczne zadania za lepsze wynagrodzenie. Mimo podobnego charakteru pracy i prawidłowo sporządzonej umowy, zatrudnienie Mario jest nielegalne z powodu braku zmiany zezwolenia na pracę.

Powyższy przykład ilustruje, że nawet wykonywanie identycznych obowiązków czy zajmowanie podobnego stanowiska w nowej firmie nie zwalnia z obowiązku uzyskania nowego zezwolenia na pracę. Charakter wykonywanej pracy, wysokość wynagrodzenia czy rodzaj umowy nie mają znaczenia - kluczowy jest fakt zatrudnienia u pracodawcy nieujętego w aktualnym zezwoleniu.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku braku zmiany pracodawcy, ale modyfikacji innych warunków zatrudnienia. Jeśli pracodawca zmieni zakres obowiązków pracownika, poleci mu pracę w filii przedsiębiorstwa w innym mieście lub wprowadzi inne zmiany organizacyjne, ale nadal pozostanie tym samym podmiotem prawnym, wówczas cudzoziemiec nie musi uzyskiwać nowego zezwolenia na pracę.

Typ zmianyWymagane działanieOdpowiedzialnyTermin
Zmiana pracodawcyNowe zezwolenie na pracęNowy pracodawcaPrzed rozpoczęciem pracy
Zmiana stanowiska u tego samego pracodawcyBrak wymagań--
Zmiana lokalizacji pracy u tego samego pracodawcyBrak wymagań--
Zakończenie pracyZgłoszenie do wojewodyPracodawca i pracownik7 dni
Zmiana zakresu obowiązków, miejsca wykonywania pracy czy innych warunków zatrudnienia u tego samego pracodawcy nie wymaga uzyskania nowego zezwolenia na pracę. Kluczowe jest to aby pracodawcą nadal pozostawał ten sam podmiot który został wpisany do pierwotnego zezwolenia na pracę

Procedura zmiany zezwolenia jednolitego

W przeciwieństwie do standardowego zezwolenia na pracę, zezwolenie jednolite na pobyt i pracę oferuje większą elastyczność w zakresie wprowadzania zmian. Cudzoziemiec posiadający tego typu dokument może wystąpić z wnioskiem o jego zmianę, co stanowi znaczną przewagę nad rozwiązaniem standardowym wymagającym uzyskania całkowicie nowego zezwolenia.

Gdy obcokrajowiec chce zmienić zakład pracy w trakcie obowiązywania jego zezwolenia na pobyt i pracę, musi złożyć do wojewody wniosek o zmianę aktualnego zezwolenia. Najlepszym rozwiązaniem jest złożenie tego wniosku przed podpisaniem umowy z nowym pracodawcą, co pozwala uniknąć problemów z legalnością zatrudnienia w okresie przejściowym.

Jeśli umowa z nowym pracodawcą została już podpisana, cudzoziemiec ma 15 dni na złożenie wniosku o zmianę zezwolenia. Ten stosunkowo krótki termin wynika z konieczności szybkiego doprowadzenia do zgodności faktycznego stanu zatrudnienia ze stanem prawnym wynikającym z posiadanego zezwolenia.

W ramach procedury zmiany zezwolenia jednolitego można modyfikować szereg elementów związanych z zatrudnieniem. Możliwa jest zmiana pracodawcy, pracodawcy użytkownika w przypadku pracy tymczasowej, stanowiska na jakim cudzoziemiec ma wykonywać pracę, najniższego wynagrodzenia które może otrzymywać na danym stanowisku, wymiaru czasu pracy oraz rodzaju umowy na podstawie której ma wykonywać pracę.

  1. Przygotowanie wniosku o zmianę zezwolenia jednolitego
  2. Złożenie wniosku do właściwego wojewody w terminie 15 dni
  3. Uiszczenie opłaty w wysokości 220 zł
  4. Oczekiwanie na rozpatrzenie wniosku (do 2 miesięcy)
  5. Otrzymanie decyzji o zmianie zezwolenia
Wniosek o zmianę zezwolenia jednolitego należy złożyć do wojewody właściwego ze względu na miejsce aktualnego pobytu cudzoziemca. Złożenie wniosku nie wymaga osobistego stawiennictwa w urzędzie - można go przesłać pocztą lub złożyć przez osobę trzecią. Przy składaniu nie są pobierane odciski linii papilarnych

Opłata za zmianę zezwolenia jednolitego wynosi 220 zł, co stanowi dokładnie połowę opłaty za jego pierwotne wydanie. Ta preferencja cenowa ma zachęcać do korzystania z procedury zmiany zamiast ubiegania się o całkowicie nowy dokument, co byłoby bardziej czasochłonne i kosztowne.

Procedura zmiany treści zezwolenia trwa zazwyczaj miesiąc, choć w skomplikowanych sprawach okres ten może zostać wydłużony do 2 miesięcy. W tym czasie kluczowe znaczenie ma zapewnienie legalności wykonywania pracy w nowej firmie, co wymaga dodatkowych działań ze strony nowego pracodawcy.

Przez czas trwania postępowania o zmianę zezwolenia jednolitego legalne wykonywanie obowiązków w nowej firmie jest możliwe wyłącznie pod warunkiem, że cudzoziemiec otrzyma oświadczenie o powierzeniu pracy od nowego pracodawcy lub właściwe zezwolenie na pracę od wojewody. Bez tych dokumentów podjęcie pracy byłoby nielegalne.

  • Oświadczenie o powierzeniu pracy od nowego pracodawcy
  • Zezwolenie na pracę wydane przez wojewodę
  • Wniosek o zmianę złożony w terminie 15 dni
  • Opłata w wysokości 220 zł uiszczona
  • Dokumenty potwierdzające nowe warunki zatrudnienia
Nowy pracodawca musi uzyskać dokument legalizacyjny dla nowego pracownika na czas trwania postępowania o zmianę dotychczasowego zezwolenia. Może to być oświadczenie o powierzeniu pracy lub odpowiednie zezwolenie na pracę. Bez tych dokumentów cudzoziemiec nie może legalnie rozpocząć pracy w nowej firmie

Camila, obywatelka Polinezji, pracowała legalnie w polskiej firmie X na podstawie zezwolenia jednolitego przez 4 miesiące. Po wypowiedzeniu umowy przeniosła się do firmy Y za lepsze wynagrodzenie. W dniu podpisania nowej umowy złożyła wniosek o aktualizację zezwolenia. Może legalnie pracować w firmie Y pod warunkiem otrzymania oświadczenia o powierzeniu pracy od nowego pracodawcy.

Obowiązki informacyjne przy zakończeniu zatrudnienia

Cudzoziemcy oraz ich pracodawcy mają określone obowiązki informacyjne wobec organów administracji publicznej w przypadku zakończenia stosunku pracy przed upływem ważności zezwolenia. Te obowiązki mają na celu utrzymanie aktualności danych w systemie i umożliwienie właściwym organom monitorowania legalności zatrudnienia obcokrajowców w Polsce.

Cudzoziemiec ma obowiązek poinformowania wojewodę o każdorazowym wcześniejszym zakończeniu pracy, gdy nastąpi to przed upływem ważności jego aktualnego zezwolenia. Ten obowiązek jest niezależny od przyczyn zakończenia zatrudnienia i obejmuje zarówno sytuacje związane ze zmianą pracodawcy, jak i przypadki pozostania bez zatrudnienia lub wyjazdu z Polski.

Zgodnie z obecnymi przepisami, jeśli obcokrajowiec zakończył pracę wcześniej niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę, obowiązek zgłoszenia tego faktu obejmuje także dotychczasowego pracodawcę. Zatrudniający musi zgłosić fakt zakończenia stosunku pracy z cudzoziemcem na piśmie w ciągu 7 dni od tego zdarzenia.

Ten podwójny obowiązek informacyjny ma na celu zapewnienie, że informacja o zakończeniu zatrudnienia dotrze do właściwych organów niezależnie od działań drugiej strony stosunku pracy. W praktyce oznacza to, że zarówno cudzoziemiec jak i pracodawca powinni niezależnie powiadomić wojewodę o zakończeniu współpracy.

Obowiązek zgłoszenia zakończenia pracy jest niezależny od tego czy cudzoziemiec zmienia pracodawcę czy postanawia pozostać bez zatrudnienia lub wyjechać z Polski. Ma to kluczowe znaczenie dla utrzymania aktualności danych w systemie monitorowania legalności zatrudnienia obcokrajowców w Polsce

Wskazany obowiązek informacyjny dotyczy wszystkich rodzajów zezwoleń na pracę i ma charakter bezwzględny. Jego niedopełnienie może skutkować negatywnymi konsekwencjami przy przyszłych wnioskach o przedłużenie lub wydanie nowego zezwolenia, ponieważ organy administracji mogą uznać to za naruszenie obowiązków wynikających z posiadanego zezwolenia.

W praktyce zgłoszenie zakończenia pracy powinno zawierać podstawowe informacje o dacie zakończenia stosunku pracy, przyczynach jego ustania oraz planach cudzoziemca dotyczących dalszego pobytu w Polsce. Te informacje pozwalają organom administracji na właściwe monitorowanie sytuacji prawnej obcokrajowców i podejmowanie ewentualnych działań kontrolnych.

Konsekwencje nielegalnego zatrudnienia

Podjęcie pracy przez cudzoziemca bez odpowiedniego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami w nim określonymi jest traktowane jako nielegalne świadczenie pracy i może wiązać się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Polskie prawo przewiduje szereg sankcji zarówno dla cudzoziemców jak i pracodawców, którzy nie przestrzegają przepisów dotyczących legalności zatrudnienia.

Dla cudzoziemca najpoważniejszą konsekwencją nielegalnego wykonywania pracy może być deportacja z Polski i zakaz wjazdu na terytorium kraju na określony czas. Ta drastyczna sankcja ma na celu egzekwowanie przestrzegania przepisów migracyjnych i zapobieganie nielegalnemu zatrudnieniu obcokrajowców.

Pracodawcy zatrudniający cudzoziemców bez odpowiednich zezwoleń również podlegają sankcjom, które mogą obejmować wysokie kary finansowe oraz inne konsekwencje administracyjne. Te sankcje mają charakter odstraszający i mają zapobiegać sytuacjom, w których polscy przedsiębiorcy świadomie zatrudniają obcokrajowców z naruszeniem prawa.

Nielegalne zatrudnienie może również skutkować problemami przy przyszłych wnioskach o zezwolenia na pracę lub pobyt. Organy administracji uwzględniają historię przestrzegania przepisów przez cudzoziemców przy rozpatrywaniu kolejnych wniosków, co może wpływać na ich rozstrzygnięcia.

Wykrycie nielegalnego zatrudnienia cudzoziemca może skutkować wszczęciem postępowania o wydalenie z Polski. Dodatkowo obcokrajowiec może otrzymać zakaz wjazdu na terytorium Polski na okres od 6 miesięcy do 3 lat. Te konsekwencje mają długotrwały wpływ na możliwości zawodowe i życiowe cudzoziemca

Aby uniknąć tych negatywnych konsekwencji, kluczowe jest ścisłe przestrzeganie procedur związanych ze zmianą pracodawcy i zapewnienie, że wszystkie formalności zostają dopełnione przed rozpoczęciem pracy w nowej firmie. Inwestycja w prawidłowe przeprowadzenie procedur administracyjnych jest zawsze opłacalna w porównaniu z ryzykiem poważnych konsekwencji prawnych.

Najczęstsze pytania

Czy mogę zmienić pracodawcę mając zezwolenie na pracę?

Tak, cudzoziemcy mają prawo do zmiany pracodawcy, jednak wymaga to uzyskania nowego zezwolenia na pracę. Nie można przenieść istniejącego zezwolenia do nowej firmy - każda zmiana pracodawcy wymaga wydania nowego dokumentu przez wojewodę na wniosek nowego pracodawcy.

Jaka jest różnica między zezwoleniem na pracę a zezwoleniem jednolitym przy zmianie pracodawcy?

Przy zezwoleniu na pracę konieczne jest uzyskanie całkowicie nowego dokumentu, o który wnioskuje nowy pracodawca. Przy zezwoleniu jednolitym można złożyć wniosek o zmianę istniejącego dokumentu, co jest prostsze i tańsze - opłata wynosi 220 zł zamiast 440 zł za nowe zezwolenie.

Ile czasu mam na złożenie wniosku o zmianę zezwolenia jednolitego?

Wniosek o zmianę zezwolenia jednolitego należy złożyć w terminie 15 dni roboczych od dnia wystąpienia okoliczności wymuszających zmianę. Najlepiej złożyć wniosek przed podpisaniem umowy z nowym pracodawcą, ale jeśli umowa została już podpisana, termin 15 dni jest bezwzględny.

Czy mogę pracować w nowej firmie podczas oczekiwania na zmianę zezwolenia?

Tak, ale tylko pod określonymi warunkami. Nowy pracodawca musi sporządzić oświadczenie o powierzeniu pracy lub uzyskać dla ciebie zezwolenie na pracę na czas trwania postępowania o zmianę zezwolenia jednolitego. Bez tych dokumentów praca byłaby nielegalna.

Co się stanie jeśli zacznę pracować bez zmiany zezwolenia?

Podjęcie pracy u pracodawcy nieujętego w zezwoleniu jest traktowane jako nielegalne zatrudnienie. Grożą za to poważne konsekwencje prawne, włącznie z deportacją z Polski i zakazem wjazdu na okres od 6 miesięcy do 3 lat. Dodatkowo może to wpłynąć na przyszłe wnioski o zezwolenia.

Kto ponosi koszty związane ze zmianą zezwolenia na pracę?

W przypadku zezwolenia na pracę koszty nowego dokumentu ponosi nowy pracodawca, który składa wniosek i płaci opłatę 50 lub 100 zł. Przy zezwoleniu jednolitym wniosek składa i opłatę 220 zł uiszcza cudzoziemiec, który może jednak negocjować pokrycie tych kosztów przez pracodawcę.

Czy muszę zgłosić zakończenie pracy u poprzedniego pracodawcy?

Tak, zarówno cudzoziemiec jak i pracodawca mają obowiązek poinformowania wojewody o zakończeniu stosunku pracy, jeśli nastąpiło to wcześniej niż 3 miesiące przed upływem ważności zezwolenia. Pracodawca ma na to 7 dni, a obowiązek ten jest niezależny od przyczyn zakończenia współpracy.

ZWB

Zespół Wizja Biznesu

Redakcja Biznesowa

Wizja Biznesu

Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.

Eksperci biznesowiPraktycy rynkowi